My Real London är en kampanj skapad av Expedia, för att hjälpa svenskar att hitta hemliga smultronställen i London och påstås ha ett innehåll mer unikt än Tripadvisor. Sajten fungerar så att man kan dela med sig och tipsa andra om sina favoritställen, sätta ihop guider med olika teman, men även som ett bibliotek för den som letar efter inspiration eller något att göra i London. Bakom den till synes enkla idén finner vi ett gediget analysarbete.
Vi fick tillfälle att prata med Agnes Stenlund som jobbar med satsningen My Real London.
Vad för typ av analysarbete ligger bakom satsningen?
Arbetet bakom guiden inkluderade först och främst en hel del research som besvarade frågor som: Vilka resmål är mest populära? Vilken allmännyttig tjänst saknas för att underlätta och hjälpa efterfrågningar? På vilket sätt använder svenskar sociala medier i resesammanhang?
Hur kom ni fram till de unika egenskaper ni laddade tjänsten med?
Vad vi insåg var först och främst att skandinaver tycker om att dela med sig av mer unika och spännande platser, ju mer personligt desto bättre. Det är även detta som de flesta önskar mer av på sin semester: Mindre turistigt och mer genuint. Vi upptäckte även att London har varit ett av de mest populära resmålen flera år i rad, men att ytterst få åker dit utan att besöka minst en klassisk “turistfälla”.
Hur vill ni att besökaren använder My Real London?
Tanken är alltså att guiden ska fylla flera funktioner. Först och främst ska den underlätta och hjälpa resenärer att förverkliga den upplevelse de önskar, och sedan ska den även erbjuda ett snyggt och enkelt sätt att dela med sig av sina upptäckter och kunskaper till vän och familj.