Amerikanska Verizon köper AOL i en jätteaffär värderad till 36 miljarder kronor

Den amerikanska jätteaffären som vi hoppas smittar av sig på våra svenska internetoperatörer. Läs det här Telia, Tele2, Telenor, 3 för vi kommer att få se riktigt häftiga tjänster efter köpet.

Verizon köper AOL för 36 miljarder kronor i kontanter och blir ännu större.

Verizon är ett amerikanskt multinationellt telekommunikationsbolag som rankas till en av världens största. Verizon bildades 2000 när Bell Atlantic köpte konkurrenten GTE Corporation.

AOL är är en amerikansk Internet-leverantör som ägs av Time Warner. AOL var ett av de första företagen som erbjöd Internet-åtkomst för allmänheten. Idag är AOL bland annat mer känt som tillverkaren av chattprogrammet AOL Instant Messenger och video. AOL är faktiskt en av de största videokanalerna efter YouTube och Facebook. AOL äger även kända onlinetidningar som Techcrunch och The Huffington Post.

Att de båda slår ihop sina påsar gynnar den amerikanska marknaden då de kompletterar varandras tjänster. För oss i Sverige är det ett intressant case att följa då vi kommer att få se nya spännande produkter som våra egna operatörer kan kopiera och lansera på den svenska marknaden. Bland annat lär vi få se utvecklingen av Internet of Things, nya streamingtjänster för video, mobila kanaler samt flera intressanta annonslösningar över flera plattformar.

Lowell McAdam från Verizon säger “AOL has once again become a digital trailblazer, and we are excited at the prospect of charting a new course together in the digitally connected world. At Verizon, we’ve been strategically investing in emerging technology, including Verizon Digital Media Services and OTT, that taps into the market shift to digital content and advertising. AOL’s advertising model aligns with this approach, and the advertising platform provides a key tool for us to develop future revenue streams.”

> Läs mer här om jätteaffären