Tack vare sin växande annonsaffär blev Amazons kvartalsrapport avsevärt bättre än väntat.
Att Amazon säljer prylar vet alla, men att man också har en annonsaffär är det få som har koll på, och att den tokökar ännu färre. När senaste kvartalsrapporten från jätten publicerades stod det klart att annonsaffären håller på att bli något mycket mer än bara ett sidoprojekt.
Amazons annonser drog in 4,8 miljarder dollar under sista kvartalet förra året, vilket är en ökning med hela 41 procent jämfört med året innan. Man kan lugnt säga att Jeff och gänget på Amazon har något stort på gång.
Trots att det handlar om miljardbelopp representerar annonsaffären bara en liten del av Amazons intäkter som landade på 87,5 miljarder dollar under fjärde kvartalet, en ökning med 21 procent från året innan.
Amazon har även lyckats öka antalet Prime-medlemmar till 150 miljoner världen över, något som Jeff Bezos är extra stolt över, avslöjade han i sin presentation om kvartalsrapporten.
Svenska handlare är än så länge skonade från Amazons grepp över marknaden. Men i andra länder som Tyskland, Spanien och Frankrike finns typ bara Amazon för konsumenterna. Snabbast service, billigast priser och enklast checkout. När man pratar med personer från dessa länder förstår de inte hur vi i Sverige klarar oss utan Amazon. Ungefär som att vi inte har internet.