I en podcast avslöjar Breakit-grundaren Stefan Lundell att domänen amazon.se sålts. Vad skulle det innebära för svenska företag om Amazon kommer till Sverige?
Det är i Breakits senaste podcast som Lundell intervjuas om bland annat vad som kommer hända med svenska bolag om Amazon beslutar sig för att lansera en svensk domän. Det kan ju nämligen vara både bra och dåligt.
Eftersom Amazon, likt Alibaba Express, bygger på att flera olika handlare säljer sina produkter via sajten kan det innebära ett uppsving för svenska bolag. I alla fall initialt. Amazon har ett mycket starkt varumärke och många svenskar beställer gärna från Amazons brittiska såväl som amerikanska sajt. En svensk sajt kommer då locka ännu fler kunder.
Men på sikt kan det vara ödesdigert för de svenska företagen som väljer att sälja sina produkter via Amazon. Amazon kommer nämligen att successivt ta över kunderna, och företaget blir marginaliserat till en underleverantör med mycket små marginaler.
Men frågan är om du har råd att stå utanför Amazons kanaler, eller om du helt enkelt måste finnas där eftersom det är dit kunderna vänder sig. Det hela blir en fråga om pest eller kolera (i vilket du så klart väljer kolera eftersom det går att bota…).
För svenska konsumenter är det dock ett drömläge, i synnerhet som svenskar generellt är mottagliga för nya tekniska lösningar. Såväl Amazons Echo-system med AI:n Alexa, som deras Dash Buttons som gör att du kan beställa dina favoritprodukter genom ett knapptryck är produkter som den svenska marknaden sannolikt kommer att ta emot med öppna armar.