Hela 42 procent planerar att köpa sina presenter och julklappar på Amazon i år. Det visar en ny global studie av Episerver baserat på 4.500 konsumenter i bland annat USA och Storbritannien.
Även om Amazon kommer att dominera julhandeln med sina 42 procent så är hoppet inte ute för resten av e-handlarna. Majoriteten (47 procent) planerar att köpa få eller inga av sina julklappar från Amazon.
Tänk vilken effekt Amazon kommer att ha här i Sverige när de väl öppnar upp sin affär här. Många e-handlare kommer att drabbas hårt om man inte ger med sig och ansluter sin affär till Amazon.
För att kunna konkurrera med Amazon delar Episerver med sig av några tips:
- Köp annonser i sök, vilket har den högsta konverteringen, och placera annonser på Amazons sajt
- Använd er av sociala medier och influencer marketing
- Se till att er e-handelssajt fungerar felfritt i mobilen
- Lägg fokus på kundtjänst och publicera användbara guider och annat innehåll på er sajt
I rapporten framkommer också att sociala medier spelar en allt större roll i att påverka vad konsumenter planerar att shoppa. Trafiken från sociala medier till e-handelssajter har dubblerats under första halvan av 2019, jämfört med föregående år. Episerver menar att just influencer marketing kommer ha en stor inverkan på årets försäljning.
Här kan du ladda ned den fullständiga rapporten. (Du måste uppge namn och e-postadress).