Amazon är nu världens mest värdefulla varumärke

Amazon har klivit förbi företag som Apple, Google, Microsoft och Facebook för att bli världens mest värdefulla varumärke.

I den senaste upplagan av rapporten Brand Finance Global 500 framkommer det att Amazon har ökat sitt värde med 42 procent och klivit fram som världens mest värdefulla varumärke om $150 miljarder dollar.

Apple är kvar på en andra plats i lista med ett varumärkesvärde om $146.3 miljarder dollar, ett ras på 27 procent jämfört med förra värderingen. Enligt Brand Finance, som står bakom rapporten, ser Apples framtid mindre ljus ut. De måste hitta fler verksamhetsområden och få ut fler produkter.

Google landade på en tredje plats med ett varumärkesvärde om $120.9 miljarder dollar.

Samsung hamnade på en fjärde plats med $92.3 miljarder dollar och Facebook på en femte plats med $89.7 miljarder dollar.

“Jeff Bezos once said that ‘brands are more important online than they are in the physical world’. He has proved himself right by choosing the name Amazon, known as the largest, most powerful river in the world, as 23 years later the Amazon brand carries all before it as an unstoppable force.

The strength and value of the Amazon brand gives it stakeholder permission to extend relentlessly into new sectors and geographies. All evidence suggests that the amazing Amazon brand is going to continue growing indefinitely and exponentially,” förklarar David Haigh som är vd för Brand Finance.