Alma Media, det finska mediebolaget med fokus inom digitala tjänster och publicering där det svenska dotterbolaget Alma Talent bland annat ger ut Affärsvärlden, Ny Teknik och Dagens Media, kommer att implementera Salesforce DMP.
Plattformen kommer att, genom ett modernt ramverk, ge företaget möjlighet att samla in, bearbeta och nyttja kunddata i stor skala. Detta i sin tur kommer stärka Alma Medias vision om att bygga bättre kundupplevelser samt att jobba mer med marknadsautomation och bättre riktade annonser.
– Vårt samarbete med Salesforce linjerar mycket väl med Almas strategier om datadriven utveckling för att gynna både kunder och annonsörer, säger Alma Medias digitalchef Santtu Eisinen. Data blir en allt viktigare faktor för den digitala annonsmarknaden och kvaliteten på den data som samlas in är livsviktig ur annonsörens perspektiv. Som en högkvalitativ utgivare får vi full koll på vår data och hur den bearbetas, samtidigt som dataskydd har högsta prioritet för oss.
Alma Media kommer att implementera Salesforce DMP genom hela sitt nätverk i Europa under 2018. I Finland visar siffror från TNS att Alma Medias titlar når 80 procent av befolkningen i åldersgruppen 15 till 74 år. Genom implementationen av den nya datahanteringsplattformen får Alma Media möjlighet att samla in data från alla sina resurser och även möjligheten att dra nytta av den över alla typer av digitala enheter.