Mot bakgrund av såväl GDPR som Cambridge Analytica skandalen har Facebook uppdaterat sin integritetspolicy. Du har sannolikt inte läst igenom den, och lär inte heller göra det. Därför har sajten Digital Trends gjort det åt dig och kort sammanfattat vad policyn innebär och vad Facebook egentligen har för data om dig.
Att företag som Facebook, Google, Amazon, med flera samlar data om dig är så klart ingen nyhet. Men med tanke på vårens uppmärksammade Cambridge Analytica-skandal och att GDPR träder i kraft nu på fredag så har frågor om integritet, personuppgifter och datainsamling kommit på tapeten. Mailboxarna börjar fyllas med uppdaterade policys och frågor om fortsatt nyhetsbrevsprenumeration, samtidigt bjuds du in att se över dina inställningar på sajter till höger och vänster.
Trots att den nya förordningen är tydlig med att informationen till individer ska vara lätt att förstå och tydligt beskriva vad som gäller är många av dokumenten långa och fortfarande fulla av juridiska formuleringar. Det är med andra ord inte helt lätt att förstå vad som faktiskt menas och vilken data du går med på att lämna ifrån dig. Lyckligtvis finns det organisationer som Digital Trends som tagit på sig att gå igenom Facebooks integritetspolicy och sammanfatta den på ett mer lättbegripligt sätt.