När hundratals nya generiska toppdomäner släpps på marknaden, är det viktigt att fundera över om man ska registrera, blockera eller skydda sitt varumärke från oseriösa aktörer som vill missbruka ditt varumärke online. Här är fem tips om hur du bör agera med ditt varumärke.
Generiska toppdomäner (gTLD) är globala och saknar anknytning till ett speciellt land. De innehåller ändelser så som .film, .land, .fitness och .fail, i motsats till exempelvis .se som är Sveriges toppdomän, eller .dk som är Danmarks.
Nedan följer fem tips som man som företagare bör tänka på i sin varumärkesstrategi för att hantera de nya toppdomänerna:
1. Omvärdera ditt skydd
Mer än 600 gTLDs förväntas släppas de kommande två åren, inget företag har råd att registrera samtliga varumärken under varenda toppdomän. Därför är det viktigt tänka om i sitt skydd av varumärken, och växla från en defensiv strategi för att registrera domäner till en strategi som övervakar det växande namnutrymmet.
2. Maximera investeringen för att skydda ditt varumärke
I takt med att ditt företag utvecklar skyddet av varumärket ger IT möjligheter att skala ned dina ansträngningar och samtidigt nå högre effektivitet. Ny teknik kan användas för att identifiera hela nätverk som innehåller tusentals domännamn. Det blir då också möjligt att stänga ned hela nät med oseriösa sajter, istället för att gå på dem en och en.
3. Gör säkra domäner till en prioriterad fråga
Hackare och hacktivister kapar domäner allt oftare genom att omdirigera trafiken eller genom att ta ned sajter helt och hållet. Inget varumärke vill utsättas för ett domännamshack. Det påverkar affärer och ger varumärket ett negativt rykte. Domäner är affärskritiska tillgångar som kräver skydd dygnet runt. Se till att ha flera olika lager av skydd, inklusive högsta säkerhet från din domännamnsregistrerare.
4. Skräddarsy ditt varumärke för större framgång på asiatiska marknaden
Asien fortsätter vara den snabbast växande marknaden, vilket också ökar risken för missbruk av varumärket. Att framgångsrikt adressera dessa missbruk kräver ett skräddarsytt skydd som tar hänsyn till de lokala omständigheterna. Se till att registreringen av ditt varumärke tar hänsyn till de specifika omständigheter som gäller i olika juristriktioner.
Lär känna den stora bredd försäljnings- och distributionskanaler som finns på den asiatiska marknaden och övervaka båda typerna av kanaler så att ditt varumärke inte missbrukas. Se till att anlita varumärkesspecialister som förstår det lokala språket och marknaden, och de specifika omständigheter som gäller i de olika länderna.
5. Håll takten – sociala medier och appar
Att hantera domännamn har blivit en allt viktigare fråga för varumärken att ta ställning till. Registrerade varumärken sprider sig i alla möjliga kanaler, från traditionella nyhetsbrev till sociala medier. För att kunna anpassa sig till ett landskap som är i snabb förändring är ett första steg att utveckla en strategi för att skydda och bevaka företagets varumärke på nätet, det gäller företag i alla branscher.
För att kunna hålla takt med varumärkeskaparna måste skyddet av ditt varumärke vara lika snabbt föränderligt. Sociala nätverk på globala marknader så som i Kina är också i tillväxt, något som kräver en strategi för att bevaka varumärket. Lär dig mer om hur du skyddar ditt varumärke i sociala medier.
Att hantera domännamn har blivit en allt viktigare fråga för varumärken att ta ställning till. Registrerade varumärken sprider sig i alla möjliga kanaler, från traditionella nyhetsbrev till sociala medier. För att kunna anpassa sig till ett landskap som är i snabb förändring är ett första steg att utveckla en strategi för att skydda och bevaka företagets varumärke på nätet, det gäller företag i alla branscher.
Artikeln är skriven av:
Kevin Day (på bild)
Regionchef Norden
MarkMonitor