Välkommen till Dagens Analys!

Allt handlar om CTA för att man skall få full effekt av sin digitala marknadsföring

All digital marknadsföring måste ha någon form av CTA idag, annars är den inte värd namnet digital marknadsföring. Om man arbetar med digital marknadsföring och inte vet vad CTA är, då är det hög tid att lära sig annars kommer någon annan att ta ert jobb under 2015.

Vad är då CTA, jo det är Call To Action – OK nu vet ni om vad det är och känner att ert jobb är säkrat, eller? Inte riktigt, all digital marknadsföring handlar om just CTA. Men det räcker inte att man lägger till en blålänk (klickbar url) för att kalla det CTA.

Det är mycket större än så. CTA handlar om att ha en integrerad sömlös digital marknadsföringsstrategi för att lyckas i denna snabbföränderliga digitala verklighet som vi alla lever i. Vad är då en sömlös digital marknadsföringsstrategi?

En CTA-strategi måste vara skräddarsydd och anpassad till individer, segment, kundresor, digital närvaro hos er, och inte minst måste den baseras på om de redan har en affär hos er eller inte som skall utvecklas eller påbörjas.

Här kommer fem snabba tips hur ni kan lyckas med er CTA
1. Inventera alla Opt-In kanaler som vi har, skapa processer och matcha data med andra källor
2. När ni har satt processer för alla Opt-In skapa olika anpassade kundresor för beroende på deras digitala närvaro och totala engagemang hos er (det totala digitala engagemanget får ni reda på inventering och datamatchning)
3. Anpassa de digitala kundresorna beroende på hur stor digital närvaro era användare har hos er
4. Påvisa vilka tjänster era användare går miste om i er digitala kommunikation som ni skickar ut till dem som har Opt-In till olika nyhetsbrev eller tjänster hos er, baserat på den datamatchningen som ni tidigare har gjort
5. Nu har ni många olika grupperingar av segment, kundresor och digital närvaro hos er som alla skall få olika typer av kommunikation beroende på all data som ni har matchat. Nu börjar arbetet att testa och optimera er kommunikation till varje grupp via A-B tester, eller ännu hellre multivariata tester

Var det här för mycket på en gång? Inga problem, påbörja resan med era kunder genom att inventera och matcha data så att ni har rätt grundförutsättningar. Sedan tar ni in er vassaste analytiker som hjälper er med att skapa segment och kundresor baserat på era kunders digitala engagemang med er.

Läs också:Konverteringsdödare – kassa webbformulär står i vägen för din konverteringsframgång

Eller så kan ni kontakta oss på Dagensanalys.se så vägleder vi er i er digitala resa till framgång via CTA.