Allt fler vill knäcka nöten med att mäta tv och online i samma system

När TV blir allt mer uppkopplad vill annonsörer få med kanalen i sin cross-media. Inte bara vad det gäller målgruppstyrning utan även för mätningarna. Här har The Trade Desk börjat fila på en lösning.

The Trade Desk är en så kallad DSP som nu letar efter partners som kan bistå med Automatic Content Recognition (ACR) för TV. Med den lösningen kan TV bli en del av online för målgruppstyrning och mätningar.

Bland andra har The Trade Desk skakat hand med Inscape (som ägs av Vizio) för att få tillgång till tittardata från 12 miljoner smarta tv-apparater. Tidigare har bolaget slutit avtal med Samba TV som används av bland andra Sony, Sharp, TCL och Toshiba.

Vad som är gång är att det dyker nu upp mellanhänder som med relativt ny teknik vill hitta bryggan mellan online och TV.

Med ACR kan man se vad som tittats på TV – både program och reklam för OTT.

This data basically creates this unique opportunity for us to understand what the consumer is doing from a viewership behavior when they are not visible to The Trade Desk. That’s the understanding we’re now bringing into our planning tools, kommenterar The Trade Desk.

Andra som sneglar på samma typ av lösning är Roku som redan tagit fram ett mätverktyg för OTT.

Skillnaden hos The Trade Desk är att deras lösning samlar flera medietyper.

Our goal is to give our advertisers a complete end-to-end planning, forecasting, targeting and measurement solution that works across screens, kommenterar bolaget.

Här kan du läsa mer.