Streamingplattformen Twitch, mest känd för sin gamingcommunity, släppte nyligen sin årsredovisning för 2017. Den visar på en kraftig ökning av såväl antalet partners som antalet Affiliate streamers. Totalt sett ökade antalet personer som tjänar pengar på Twitch med 223%.
Twitch öppnade under 2017 upp för såväl fler partners som deras “Affiliate program” som lanserades förra våren. Det ledde till en kraftig ökning av antalet partners, från 17.000 till idag 27.000 personer. Deras affiliate program innebar att personer som inte når upp till partnernivån fortfarande kan tjäna pengar på prenumerationer och spelförsäljning. Från att de lanserade programmet i april har de idag över 150.000 personer som Affiliates.
Däremot verkar antalet personer som månatligen lägger upp material ligga kvar på liknande nivåer som för ett år sedan, strax över 2 miljoner personer. På plattformen finns idag över 124 miljoner klipp, som setts totalt 1,7 miljarder gånger av Twitch 15 miljoner dagliga besökare. Det betyder att varje klipp setts i snitt 14 gånger, och att den genomsnittlige besökaren tittar på ett klipp var tredje dag. Det är då relevant att fundera på vad alla användare gör på plattformen om de bara ser ett klipp var tredje dag. Twitch Sverige har inte svarat när vi ställer frågan till dem via deras Facebooksida. Med tanke på att de har ca 2 miljoner personer som skapar innehåll varje månad så verkar förklaringen heller inte ligga i att många är inne och skapar material snarare än att titta på det som publiceras.
Twitch avslöjar dessutom inte hur mycket pengar deras partners eller affiliates tjänar, och inte heller deras egen omsättning. Det är därför fortfarande i stor utsträckning en verksamhet med mycket begränsad insyn.
För den som är intresserad finns mer att läsa i deras årsredovisning, som i år är i form av en seriestrip.