Allt fler publicister överger Facebook Instant Articles

Facebook lanserade ju för något år sedan Instant Articles, en tjänst som gör att mobilbaserade artiklar länkade via Facebook laddar snabbare – mot att publicisten betalar en del av annonsintäkterna. Nu visar det sig att en växande skara stora publicister hoppar av samarbetet.
Det är inte vilka namn som helst; The Wall Street Journal, ESPN, Bloomberg Media, CBS News, NPR, Financial Times och Vice News är några av de riktigt stora publicisterna som inte längre vill använda Facebook Instant Articles, skriver MKSE.
Läs mer: Instant articles kommer till Android – leta efter blixtsymbolen i högra hörnet
Orsaken ligger i att Facebook kräver alltför stor del av annonsintäkterna för att dessa publicister mot vad man levererar. Istället så tänker dessa aktörer fixa prestandabiten med hjälp av… Facebooks javascript, react.js, uppger MKSE.
Det är inte bara Instant Articles som kritiseras av publicister, utan även Googles motsvarande satsning, Google AMP. Det verkar som om det två internetjättarna trots sin dominerande ställning inte kan övertyga mediehusen att göra som de vill. Kommer man att tänka om?