På bara ett år har antalet annonsklick på Facebook ökat med 70 procent. Samtidigt har Facebook ökat intäkten per besök (revenue per visit, RPV) med 11 procent. I dag står den sociala mediejätten för 75 procent av trafiken från sociala medier till e-butiker, vilket är en ökning med två procent. Det visar siffror från Adobes Social Intelligence Report.
Facebook är fortfarande ledande när det kommer till annonsering i sociala medier. Antalet annonsklick ökade med 70 procent jämfört med förra året. Samtidigt ökade antalet annonsvisningar med 40 procent.
Håkan Cedell, Adobe
– Att antalet annonsklick ökar är inte ett uttryck för att konsumenterna har blivit mindre kritisk till sociala medier. Tvärtom visar det på att annonsformaten blivit bättre och att företagen blivit mer relevanta i sin kommunikation, säger Håkan Cedell, nordisk försäljningschef för Adobe Social.
De inlägg som skapar mest interaktion på Facebook är bilder, samtidigt som video ökat kraftigt sedan Facebook förändrade sättet videor visas i nyhetsflödet. Antalet filmvisningar har ökat med 785 procent det senaste året. Textinlägg fortsätter att vara den minst engagerade inläggsformen. Fredagar är den dag som ger bäst engagemang på inlägg.
Twitter och Tumblr halkar efter
Jämfört med föregående kvartal upplever andra sociala medier, som Twitter och Tumblr, en minskad intäkt per besökare (RPV) på 23 respektive 36 procent. Detta tros bero på julhelgen som låg i föregående kvartal, vilket innebar en högre aktivitet än normalt. Däremot ökade intäkt per besökare (RPV) från Facebook med två procent under samma period, vilket tyder på att Facebook inte påverkas lika tydligt av de olika säsongerna. Adobes rapport visar också att annonsering på Facebook har blivit mer effektiv då klickfrekvensen (click-through rate, CTR) har ökat med 160 procent jämfört med förra året.
Om Adobes Social Intelligence Report
Adobe Social Intelligence Report är en analys av aktiviteter på sociala medier och baseras på 260 miljarder annonsvisningar och 226 miljarder inlägg på Facebook. Till grund för rapporten ligger även statistik från 17 miljarder besök från sociala nätverk, som tagits fram med hjälp av användardata från Adobe Social, Adobe Media Optimizer och Adobe Analytics.