Allt du behöver veta om programmatic på 5 minuter

Internetorganisationen IAB har publicerat en video som visar på ett mycket pedagogiskt sätt hur Real Time Bidding (RTB) eller Programmatic fungerar i praktiken.

Eftersom lagret är större hos många publicister än vad de har möjlighet att sälja och antalet publicister är fler än vad köpare har möjlighet att kontakta har det skapats ett behov av att köpa och sälja effektivare. För att tillfredsställa behovet har automatiserad handel skapats (RTB).

Behöver du hjälp med RTB?

Begrepp som Real Time Bidding, Programatic Buying och Automatic Trading används för att beskriva den automatiserade handeln av displayannonsering och teknologin som möjliggör den. Här är en 5-minuter lång video som förklarar hela processen från a till ö.

Och allt det där tar 200 millisekunder.

Läs även:

Schibsted tar jättekliv med Real Time Bidding

Inte många marknadsförare har koll på RTB

Medierna hoppar på RTB-tåget

Automatiserad reklam