Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Allt du behöver veta om Facebooks nyheter från utvecklarkonferensen F8

Facebook lanserade igår ett antal nya funktioner på sin årliga utvecklarkonferens F8. Bland nyheterna hittar vi möjligheten att dela videomaterial direkt från Facebook på externa webbplatser samt en mer avancerad meddelandeapp.

Messenger som plattform
Den största nyheten är att man lanserar Facebook Messenger som en öppen plattform för utvecklare att skapa appar.

Det handlar initialt om innehåll som gör Messenger-appen mer lockande som kommunikationsplattform. I förra veckan lanserades även möjligheten att betala via mobilappen för privatpersoner, en möjlighet som snart även blir tillgänglig för företag vilket ger stora möjligheter för e-handelsföretag.

Nu finns möjligheten att nå yngre användare genom att skapa egna kampanjer i en app som tidigare varit stängd. Redan nu finns ett fyrtiotal appar för nerladdning.

Messenger Business för företag
Messenger Business handlar om att möjliggöra för en personlig dialog med kunderna och att centralisera konversationen. Många e-handlare använder Facebook login för att skapa användarkonton på sina e-butiker och steget är nu nära att koppla detta konto till Facebook Messenger.

Facebook Video
Facebook har fokuserat mycket på videoinnehåll. Nu lanserar man sfärisk video vilket innebär att man kan publicera 360-gradersmaterial direkt i nyhetsflödet. En otroligt intressant lösning för bland annat resebyråer, hotellkedjor och mäklare.

Inbäddad video – en youtubedödare?
Nu lanseras även möjligheten att bädda in videoklipp på externa webbplatser direkt från Facebook genom att enkelt lägga in en kodsnutt. Funktionen påminner mycket om den funktionalitet som idag finns på YouTube. Vinsten med det är att materialägarna får centraliserad statistik från Facebook på såväl uppspelningar som engagemang kopplat till videomaterialet.

Analytics for Apps – Facebooks eget analysverktyg
Analytics for Apps ger marknadsförare insikter om kundernas användarbeteenden, engagemang, intressen och hur enskilda kampanjer fungerar. Man vill på detta sätt centralisera data istället för att ha flera analysverktyg där data måste samköras. Facebook utlovade även att man på sikt även kommer kunna leverera marknadsinsikter även utanför sitt eget annonsnätverk för publicister som vill använda Facebook-annonser på sin egen app eller webbplats.

Internet Of Things
Facbook är inte sämre än resten av branschen och lanserar enklare möjligheter för att skapa Facebook-appar till enheter som inte är mobiltelefoner eller datorer, även kallat Internet Of Things.

— Dessa nyheter innebär att Facebook mer och mer tar ett helhetsgrepp och “blir internet” för många användare och samlar sina applikationer i en Facebook- familj och det ger stora möjligheter för annonsörer och marknadsförare, säger Tobias Franzén, vd på The Amazing Society

Artikeln är skriven av:

tobias_franzen

Tobias Franzén
The Amazing Society

För mer information kontakta Tobias Franzén på tobias.franzen@tas.se eller på telefon 070-797 34 58.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.