I veckan genomfördes det första programmatiska printköpet av Aller media tillsammans
med mediebyrån Vizeum och deras programmatiska desk Amnet.
De första annonserna kommer i
mitten av maj i Aller medias tidningar Hemmets Veckotidning och ELLE mat & vin följt av Året Runt, Allas, Allers, Matmagasinet och Femina.
– På Aller media har vi synsättet att programmatic bara är ett annat sätt att köpa digital media och prisbilden ska spegla vår prislista. Detta har gjort att vi har kunnat hålla vår CPM nivå hög även programmatiskt. Nu kopplar vi även på ett automatiserat sätt att köpa våra printprodukter för att förenkla processen för medieköparna. Vi var tidigt ute med att släppa alla våra digitala format programmatiskt och detta är nästa steg i vår programmatiska strategi. När marknaden är mogen för enbart automatiserat köp så är vi redo att möta efterfrågan på alla plattformar, säger Susanne Persson Head of Programmatic, Aller media.
Programmatisk print gör köpprocessen enklare för Aller medias kunder, som snabbt och
smidigt kan köpa attraktiva segment såsom mat, hälsa och mode. På sikt skapar det
också intressanta möjligheter att sampaketera print och digitalt och därmed ge ännu mer
värde till kunden.
– Aller media strävar alltid efter att ligga i framkant och erbjuda våra kunder de bästa affärerna och kreativa lösningar. Att Aller media nu återigen är först ut i Sverige med nya annonserbjudanden är helt i linje med vår strategi att driva utveckling och ständigt förnya oss, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör på Aller media.