Svenska publicistföretaget Aller Media fortsätter nu sin satsning på det digitala och som en del av detta har man etablerat ett nytt affärsområde kallat “Mat och Dryck”. Men det intressanta här är det nya varumärket “Stowr”, som ska vara en “digital receptpärm”. Men varför ett så underligt namn?
Stowr ska vara en digital tjänst i både webb- och appformat, ett “matverktyg för att samla, strukturera och använda recept” enligt beskrivningen på deras webbsida.
Läs mer: Så här kommer Aller media storsatsa på digitalt
Recepten ska kunna samlas in och struktureras i appen och recepten ska kunna vara såväl från nätet eller skrivas in för hand, enligt Dagens Media. Peter Dennbrink från Aller Media säger också till tidningen att det inte handlar om en ny matinspirationsapp – istället ska man “förenkla vardagen för människor”.
Stowr är tänkt att ha hela 270 000 användare om tre år, och helst “marknadsföra sig själv” via nätverkseffekten som ska sprida den från person till person, säger Niklas Engström som är digital affärsutvecklingsdirektör till Dagens Media.
Visst låter det som en spännande idé, och man har höga ambitioner. Men namnet då? Stowr? Kommer detta att underlätta marknadsföringen, som dessutom gärna ska ske via “word-to-mouth”? Man kanske borde ha satsat på ett mer logiskt (matrelaterat?) och lättskrivet namn.