Virtual reality är en av de hetaste trenderna i mediebranschen. Nu tar Aller media hjälp av tekniken för att ge ELLEs läsare och följare chansen att uppleva ELLE-galan som om de själva var på plats.
Klippet, som låter tittaren besöka galan backstage, förminglet samt prisutdelningen på Grand Hotel, kan konsumeras både med och utan VR-glasögon och publiceras på ELLEs digitala plattformar.
– Det finns ett stort intresse för ELLE-galan och tidigare år har vi publicerat mingelbilder och livesänt galan på nätet, något som varit ett populärt inslag på vår sajt. I år tar vi det vidare och vi på ELLE är glada att kunna välkomna alla att ta del av årets stora event genom Virtual reality, säger Cia Jansson, chefredaktör på ELLE.
Under det senaste året har Aller media genomfört ett stort antal digitala projekt. Detta är första gången som Aller media testar Virtual reality.
– På Aller media fortsätter vi att omfamna ny teknik och att utveckla nya digitala intäktsmöjligheter. Virtual reality ger oss möjligheten att verkligen förmedla känslan av ELLE-galan. Det är ett helt nytt sätt att kunna dela upplevelser, som att man faktiskt är på plats på Grand Hotel, säger Niklas Engström, digital utvecklingsdirektör på Aller media.
Upplev Elle-galan i Virtual Reality här: http://www.elle.se/virtual-reality-ellegalan-2016/
Om du har tillgång till ett par VR-glasögon (tex Google Cardboard) klickar du på glasögon-symbolen efter att du satt igång klippet på din smartphone. Därefter placerar du din smartphone i glasögonen och kan se dig omkring genom att vrida på huvudet.