I en stor undersökning av investmentbanken Piper Jaffray kring vilka varumärken amerikanska tonåringar föredrar framkommer att en överväldigande majoritet ser iPhone som sin nästa telefon.
Studien visar att iPhone vinner smartphone-segmentet där hela 81% av tonåringarna föredrar iPhone framför andra märken. Det är den högsta siffran som studien uppmätts i den årligen återkommande studien.
Hela 75% menar att de redan idag har en iPhone, så det verkar dessutom som att Apple tar ytterligare marknadsandelar från övriga smartphone-tillverkare. Trots den senaste tidens kritik kring att Apple inte länge är innovativa och deras senaste förändringar kring att bland annat ta bort ljuduttaget så verkar unga tycka allt bättre om företaget. Att ha en iPhone anses fortfarande vara inne, och många appar utvecklas först för iOS, och därefter till andra operativsystem.
Resultaten går dessutom emot övriga studier som visar att Samsung har nästan dubbelt så stor marknadsandel som Apple på just smartphonemarknaden. Frågan är om Apple bara är intressanta för den yngre målgruppen, eller om tonåringar i USA uttrycker en önskan som de sedan inte kan leva upp till, och att de ändå skaffar en annan telefon än iPhone.
Icke desto mindre visar det en tydlig bild av vilket varumärke på smartphonemarknaden som är klart intressantast bland unga idag. Där har Samsung och övriga tillverkare ett stort arbete framför sig om de vill tippa vågskålen till sin fördel.