Vi har stängt från 1 april 2020

Alibaba tänker satsa på VR-shopping

Shoppa runt på New Yorks Fifth Avenue i vardagsrummet hemma i Borås? Det är den kinesiske e-handelsjätten Alibabas vision, när de nu drar igång forskning kring VR-teknikens möjligheter för e-handel.

Vi är många som gillar att handla online, med nästan outtömlig tillgång till varor från hela världen. Men nog kan man sakna känslan av att gå i en butik ibland – och många spanar in varan på en dyrare, fysisk affär i stan innan man handlar på nätet. Kan detta ändras med VR?

Läs mer: Nu kommer Sonys VR-headset

VR-teknologin är något av det nya heta inom IT-världen just nu, så det är säkert inte konstigt att Alibaba – som kanske är något okända i Sverige, men som verkligen är en jätte inom e-handelsbranschen med 400 miljoner användare – nu satsar på Virtual Reality.

GnomeMagic Lab är namnet på det forskningslabb som man nu öppnar, och som ska utforska möjligheterna som VR kan ge e-handeln. Den föredetta Facebookingenjören Zhao Haiping från forskningsteamet är den som när drömmar på att kunder snart ska kunna handla på Fifth Avenue via VR-teknologin.

Huruvida det verkligen kommer fungera, eller om det bara är fantasier återstår att se, men den senaste teknikutvecklingen inom området kan faktiskt generera helt nya och oväntade möjligheter för E-handeln.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.