Kinesiska e-handelsjätten Alibaba ska tillsammans med globala undersökningsbolaget Nielsen erbjuda hjälp till alla e-handelsbolag med “New Offer Advisor”.
“New Offer Advisor” som kinesiska Alibaba och undersökningsbolaget Nielsen tagit fram erbjuder hjälp i form av att för e-handelsföretag identifiera nya marknader, upptäcka nya målgrupper, initiera innovation och mer.
För att möjliggöra detta har Alibaba öppnat upp sin enorma databas till Nielsen som grävt fram statistik över vilka ehandelskategorier som går bra, vilka som går dåligt, vilka produkter som funkar etcetera. Tillsammans med undersökningar från onlineshoppare är det ett gediget paket med kunskap som Alibaba och Nielsen erbjuder.
New Offer Advisor inkluderar:
– White Space Creator – identifiera var man ska utveckla sina målgrupper
– Performance tracking – jämföra den egna försäljningen med konkurrenter
– Target finder – bättre förstå kunderna
– E-content advisor – optimera konverteringen i kanaler
– Product optimization – pris och kundnöjdhet
– Price ruler – hitta den optimala prissättningen
“New Offer Advisor helps our clients in three ways: namely finding white space for product innovation in the online market, tracking and optimizing their operation in the competitive environment throughout the pre-launch and post-launch period, and improving the online return.” säger Yan Xuan, President, Nielsen Greater China.
Alibaba har som ambition att öppna upp sitt enorma datalager för världens undersökare, precis så som Facebook, Twitter, Instagram och fler gjort tidigare.
För annonsörer är detta ett ypperligt tillfälle att ta lärdom från en av världens största e-handlare, speciellt om den egna affären är internationell.