Äldre konsumenter blir allt viktigare på den europeiska marknaden

En undersökning baserad på 13 länder i Europa pekar tydligt på att konsumenter över 50 år blir allt mer inflytelserika. De är aktiva, digitalt bevandrade och mindre mottagliga för emotionell marknadsföring.

Det är tyska Commerz Finanz som gjort studien Konsumbarometer 2016 – Europa som baseras på undersökningar med över 10 500 konsumenter i 13 länder – Belgien, Tjeckien, Danmark, Tyskland, Frankrike, Ungern, Italien, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien och Storbritannien.

Det visar sig att det finns cirka 150 miljoner konsumenter mellan 50 och 75 år i de nuvarande EU-länderna just nu. Trenden kommer att fortsätta, och år 2050 så kommer de över 65 år att utgöra 30 procent av hela befolkningen.

Detta kommer såklart att påverka alla marknadsområden, konstaterar studien – men främst transport, fritid, boende och hälsa. Redan nu utgör åldersgruppen nästan hälften av alla kunderna, enligt experter som Alexander Wild som kommenterat studien.

De över 50 år har en “betydande köpkraft och har ofta mycket tid över till fritid och shopping”, säger också Commerz Finanz CEO Gerd Hornbergs. Man prioriterar kvalitet framför kvantitet, och har inte sällan de senaste tech-prylarna innan deras barn.

Konsumentgruppen är dock inte benägen att göra spontana köp – 74 procent använder sig av andra webbsidor innan man handlar, medan 61 procent använder sig av olika tjänster för produktjämförelser. Hela 55 procent söker andra konsumenters åsikter innan de tar ett beslut.

Så denna redan stora och allt växande befolkningsgrupp påverkar redan hur annonsörer och företag funderar kring sina strategier – något vi bara kommer se mer av i framtiden, om man får tro rapporten.

Läs mer: Det är oftast kvinnor som lämnar feedback och omdömen