AKQA köper danska digitalbyrån DIS/PLAY

Storkoncernen WPP’s globala digitalbyrå AKQA har förvärvat en majoritetsandel i den danska digitalbyrån DIS/PLAY, för en okänd summa.
DIS/PLAY erbjuder strategi, användarupplevelser, design och teknik till sina kunder, som inkluderar Amnesty International, Ecco och Vestas. Företaget omsatte 105 miljoner danska kronor i slutet av 2016 och har mer än 100 anställda.
“AKQA leads globally in creativity and innovation, and DIS/PLAY’S strong technical capabilities make this relationship a natural fit. We are incredibly excited about the opportunities this partnership will create for our clients and team”, kommenterar Steffen Blauenfeldt Otkjær, vd på DIS/PLAY.
Förvärvet ligger i linje med WPP’s strategi att stärka sin satsning på digital marknadsföring och att utöka AKQA’s närvaro i Europa. AKQA har nu omkring 2 100 anställda på 23 kontor i USA, Europa, Asien och Australien.
På bild (vänster till höger): Morten Lund Director, DIS/PLAY, Lasse Morell Chairman of DIS/PLAY, Ajaz Ahmed CEO of AKQA, och Steffen Blauenfeldt Otkjær CEO of DIS/PLAY. (Photo: Business Wire)