Åhléns Outlet ska konkurrera med e-handelsbutikerna

Under våren 2018 startar Åhléns ett helt nytt varuhuskoncept – Åhléns Outlet. Med satsningen, som är en av Åhléns största någonsin, ska man skapa Sveriges första outletkoncept med allt inom mode, hem och skönhet och som ska konkurrera med e-handelsbutikerna som tar allt större marknadsandelar.

Åhléns brottas allt oftare med e-handelsbutikerna som erbjuder varor till lägre priser än butiker i IRL. Att satsa på en Outlet ger dem en hävstång som gör det möjligt att locka nya målgrupper till sin satsning.

Samlat under ett tak, ska kunder kunna ”fynda snyggt” av kända varumärken i en modern miljö till låga priser. De två första varuhusen öppnar i början av nästa år i Erikslund utanför Västerås och i Ingelsta utanför Norrköping. Genom outletkonceptet vill Åhléns möta upp nya konsumenttrender samt nå ut till nya målgrupper.
– Inom Åhléns gör vi stora satsningar för att möta den nya tidens konsumenttrender, och utöver att utveckla vårt sortiment och våra varuhus samt omfattande satsning på digital handel i alla dess former, satsar vi nu även stort på ett outletkoncept där vi vill erbjuda något helt nytt inom svensk handel. Genom det nya konceptet når vi ännu fler av dagens och framtidens kunder och stärker Åhléns totala position på marknaden, säger Gustaf Öhrn, VD på Åhléns.
Det nya konceptet kommer med ett tydligt prislöfte och erbjuder kunderna en sortimentsmix för både dam, herr och barn till 30-70 procent lägre pris än rekommenderat pris på varumärkesprodukter.
Ny VD för Åhléns Outlet är Johan Sjöhagra som har erfarenhet av detaljhandel från olika ledande befattningar inom Ica, IKEA och ÖoB.
-Trender inom handeln visar att kunder i allt större utsträckning väljer att handla fler dyra produkter, men också fler billiga. Åhléns Outlet riktar sig till kunden som vill ”fynda snyggt” och som letar efter prisvärda och spännande erbjudanden i en modern miljö. Till oss ska kunden vilja komma tillbaka ofta för att handla till sig själv, hemmet, familjen eller för att hitta en present, berättar Johan Sjöhagra, VD på Åhléns Outlet.