Efter den senaste incidenten i Melbourne där en person körde in i en folkmassa med sin bil får man innan videoklippet om nyheten som visas på Aftonbladet se reklam för olika bilmärken. Jag som annonsör skulle inte vara särskilt nöjd med att få min reklam exponerad i samband med att någon mejat ned en massa folk med sin bil och innan det få bilreklam från Peugeot med “iskalla erbjudanden” och sen BDS som “tar hand om bilen”.
Detta är ett stort problem med den programmatiska annonshandeln som inte kräver någon handpåläggning, de saknar därmed även kontroll. Stora annonsörer som flygbolag, bilföretag och matföretag får sina annonser placerade mitt i skandalen. Det är väldigt tydligt i detta fallet, men samma problem uppstår för SAS att de kan få sina reklamerbjudanden innan en video för årets största flygolycka. Eller ICA eller Coop kan få sina reklamkampanjer innan årets värsta matskandal, vi minns alla ännu den stora nyheten med dålig köttfärs. Ingen vill ha sin reklam exponerad i en katastrof eller en skandal. Men detta sker dagligen när man köper via programmatik RTB och retargeting.
Detta är mycket olyckligt, jag som annonsör skulle vara otroligt missnöjd!
Privacy Overview
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.