I skrivande stund är det kvalmatch till VM år 2018 mellan Colombia och Peru. I Medellin, Colombia där jag befinner mig går nästan alla på gatorna iklädda Colombianska färger. De som inte har rätt färger på sig idag blir bemötta av ivriga säljare som har allt från T-shirts till hattar att sälja.
Känslor bubblar upp inom mig och jag blir rörd när jag tänker på hur dessa säljare omfamnar stunden och tar tillvara på kontexten. De förstår att det alla i Colombia tänker på idag är den viktiga kvalmatchen. Är man här vill man visa sitt stöd med allt från solglasögon, t-shirts, hattar samt halsdukar som har de Colombianska färgerna.
Kontext är allt när det kommer till försäljning. Utan kvalmatchen skulle det vara svårt för säljarna att bli av med sitt lager av T-shirts. Utan matchen skulle säljarna behöva anpassa sitt utbud och istället erbjuda andra produkter i kontext till var de befinner sig eller tidpunkten på dagen. Försäljning bygger helt enkelt på förmågan att anpassa sig till målgruppen och till den kontext som målgruppen befinner sig i både fysiskt och emotionellt.
Här fallerar våra kvällstidningar katastrofalt. Det är som om Aftonbladet skulle idag, under denna viktiga kvalmatch, gå omkring på gatorna i Medellin och sälja långfärdsskidor. För det första är det varmt här, minst 30 grader, för det andra är det fokus på fotboll denna viktiga dag och för det tredje har nog de flesta här aldrig stått på ett par skidor och har nog inga planer på att göra det. Så fungerar tragiskt nog Aftonbladet och kvällspressens annonskampanjer. De struntar blankt i kontext, region, tidpunkt eller andra viktiga faktorer som är ett krav för att på ett redigt sätt fånga målgrupper. Om en annonsör vill betala så ställer självklart kvällspressen upp och skjuter ut annonsen, oavsett innehåll eller kontext.
Resultatet blir att målgrupper tar till reklamblockerare bara för att slippa se annonser som stör och inte tillför något mervärde. För vem vill köpa skidutrustning när det är kvalmatch i fotboll mellan Colombia och Peru.
Scrolla upp och titta på bilden med Colombianska fans. Tänk att en person kommer gående ifrån höger i bild bärandes på ett par långfärdsskidor till försäljning och ropar “Skidor … här var det skidor … skidor … här var det skidor”. Ganska tragiskt eller hur?