Geolokaliseringsspecialisten Placed har ingått i nytt samarbete med Adobe för att kunna mäta effekten av tv-reklam i butiker.
Det är med kombinationen Adobe Advertising Cloud TV och Placed Attribution for TV som annonsörer nu ska ha koll på om tv-reklamen gav önskad effekt hela vägen till kassan i butiker.
Placed är en del av Snapchat och har tidigare i år ingått i ett liknande samarbete med Kantar. Att Snapchat (eller moderbolaget Snap) vill komma åt reklampengarna är ingen nyhet och Placeds ambitioner är att med sin geolokaliseringsmätning kunna göra just det.
“Together, Placed and Adobe are now delivering a solution to premier industry leaders, such as Dentsu Aegis Network and its clients, that makes linear TV just as measurable and accountable as digital’ säger Patrick Rubin, Advertising Cloud Head of TV Partnerships på Adobe. ‘The reality is that most sales today still occur offline, and that’s not changing soon. Capturing those results is crucial for advertisers to prove ROI. We’re excited that Adobe Advertising Cloud customers can now use Placed to measure store visits across nearly all channels of media, including television,” kommenterar grundaren David Shim samarbetet med Adobe.