Molnbaserade B2B-företaget Marketo har köpts upp av Adobe för nära 40 miljarder kronor. Nu ska Adobe på allvar ta upp fighten med Oracle och Microsoft.
Köpet av Marketo är Adobes största köp av ett bolag någonsin.
Innan Marketo blev uppköpta av Adobe har man rustat sitt företag genom uppköp. Bland annat köptes Bizible förra våren.
Idag har bolaget 5.000 kunder och kommer till bordet med en rad olika b2b-tjänster inom plannering, mätningar och crm. När man nu slår ihop Marketos erbjudande med Adobe får man en helhetslösning som kommer att kunna konkurrera med de största aktörerna på marknaden, som Microsoft och Oracle. Analys, innehåll, personalisering, reklam och commerce finns redan laddade i Adobe Experience Cloud och det är dit alla kunder nu ska migreras till.
“The buy widens Adobe’s lead in customer experience across B2C and B2B and puts Adobe Experience Cloud at the heart of all marketing’. Lucas comments: ‘Adobe and Marketo both share an unwavering belief in the power of content and data to drive business results. Marketo delivers the leading B2B marketing engagement platform for the modern marketer, and there is no better home for Marketo to continue to rapidly innovate than Adobe,” kommenterar ledningen från Marketo köpet.