Adblock Plus är den ledande reklamblockeraren därute, och deras chef Ben Williams har blivit till något av ett skällsord bland publicisterna. Nyligen skrev han på sin blogg om Facebooks blockeringar av blockerarna. Williams menar att detta är en kamp “mellan konsumenter och Facebook” och att reklamblockerarna inte förtjänar hatet som riktats mot dem.
Läs mer: Facebook svarar med ny kod för att återigen blockera reklamblockerarna
Williams påpekar också att oavsett hur Facebook gör så hinner reklamblockerarna ikapp – och han hänvisar till “ABP’s open source community”. Han är noga med att visa att ABP egentligen är en konsekvens av oansvarig annonsering; “ilska eller förebråelser riktade mot reklamblockerare är missriktade; vi hävdar enbart ‘folkets vilja'”, skriver han i blogginlägget.
Så fort Facebook lyckas hitta en väg runt reklamblockerarna, så kommer man att hitta ett annat sätt för att fortsätta blockera annonserna och Williams säger att denna “loop” inte kommer sluta förrän man lyssnar på konsumenterna.
“Vi vill att användarna ska fortsatt ha kontroll”, menar Williams som skriver att Facebook vill begränsa användarnas internetupplevelse genom att ställa dem inför ett ultimatum. “Internet fungerar inte så. Det borde inte i varje fall fungera så”, skriver han.
Det är kanske inte enbart filantropi det handlar om förstås – Adblock har även en egen vinning i det hela, och Williams nämner såklart att man erbjuder aktörer samarbete kring Adblck Plus egna “whitelist”, en vitlista där företag och publicister kan visa snabbladdade annonser – mot betalning.
Men oavsett hans egen agenda så finns det en grundläggande poäng i att det inte verkar räcka med att enbart blockera tjänsterna. Piratkopieringen av film och musik har på allvar utmanats av streamingtjänster som Spotify eller Netflix, något som kom som ett resultat av just företeelser som The Pirate Bay. Är det kanske dags för annonsindustrin att hitta en annan lösning?