Adblock Plus och Flattr slås ihop – har de lösningen för de webbplatser som lever på banners?

Donationstjänsten Flattr, skapad av Pirate Bay-grundaren Peter Sunde, ska slås ihop med ledande reklamblockeraren AdBlock Plus. Tillsammans vill de skapa ett nytt, annonsfritt internet. Är donationer är fungerande ersättning för bannerannonser?

Det verkar i alla fall vara Sundes vision, och den han jobbade mot när han startade donationstjänsten. Flattr hade en viss framgång och uppnådde kändisskap, men lyckades aldrig riktigt “lyfta” till de förväntade nivåerna. Således har man under de sex år tjänsten funnits inte betalat pengar ut till fler än 30 000 företag.

Istället hoppas man att visionen om ett donationsdrivet internet ska förverkligas i samarbete med reklamblockerarjätten AdBlocker Plus. Det större företagets breda användarbas och starkare ekonomi kan mycket väl vara vad som krävs för projekten. I sommar lanseras så Flattr Plus i betatestversion.

Detta webbläsarplugin ska blockera annonser, men samtidigt ge de blockerade webbplatsernas ägare en del av intäkterna.  Där Flattr krävde en donationsknapp, är det tänkt att Flattr Plus ska utgå från användarens surfhistorik (en funktion som kommer saknas i betatestet dock), något som ska ske anonymt enligt utvecklarna.

Detta ska göra det lättare att fördela pengarna, i synnerhet till de webbplatser som drivs via större plattformar. När väl en Flattr Plus användare sedan surfar in på olika webbplatser genereras pengar, som sedan betalas ut till de webbplatser som är med i tjänsten. Är de inte det kommer pengarna istället att fördelas till sajter om är det.

Det enda som ska krävas av webbplatsen som vill ta del av Flattr-pengarna är att man registrerar sina kontouppgifter för att få dem utbetalade varje månad.

Peter Sunde tycks övertygad om att detta är framtiden. Huruvida en donationstjänst helt kan ersätta annonser är dock kanske osäkert, men det finns fog för att söka alternativ till bannerannonserna som får många att söka sig till reklamblockerar-tjänster.

Läs mer: Därför använder vi reklamblockerare