AdBlock Plus lanserar egen annonsplattform

AdBlock Plus är ett bekant företagsnamn för många. Reklamblockeraren som sägs vara störst i världen och som ska blockera “störande annonser” lanserar nu… en egen annonsplattform. Denna ska dock vara reserverad till “vitlistade” annonser.

Tillsammans med publicistplattformen ComboTag så ska man bygga plattformen Acceptable Ads. Tanken är att publicister och bloggare ska där kunna välja fritt mellan tidigare vitlistade annonser, som man ska kunna dra-och-släppa till sina egna sajter.

Dessa annonser ska följa en rad kriterier kring storlek liknande som ska garantera att inte är störande, och kommer kunna ses av alla AdBlock-användare förutsatt att de har gått med på att tillåta icke-störande/påträngande annonser för att “stödja sina favoritsajter”, som AdBlock själva uttrycker det i sin pressrelease.

Plattformen – som ska vara interaktiv och intuitivt enkel att använda – är en så länge i en betaversion, men AdBlock hoppas såklart att detta ska bli ett “konsumentvänligt” alternativ som man anser att marknaden saknat fram tills nu.

Läs mer: Adblock Plus tycker till om Facebooks blockeringar av deras reklamblockerare

Frågan är förstås – vad kommer publicisterna att tycka om detta?