Den hyperpopulära reklamblockeraren Adblock Plus har lagt till ny funktion som hindrar spårning från sociala medier.
Sociala medier spårar användare både i och utanför sina plattformar med hjälp av gilla- och dela-knappar. Knapparna agerar som en synlig spårningspixel och gör det som har gjorts på internet sedan den första countern dök upp. Kom du ihåg när alla hade en räknare som räknade upp alla besökare på sajten. Countern bytes ut till en liten pixel från företaget Nedstat som senare köptes upp av comScore. Allt har sin historik! Numera är det Facebook, Google och andra som fört historiken vidare genom att ha dela-knappar och gilla-knappar på sajter runt om i världen. Ett estimat är att över 80 procent av alla sajter på nätet hjälper aktörer som Google och Facebook att spåra användare.
I Sverige är det 25 procent av alla internetanvändare som har Adblock Plus i sin webbläsare. Bland yngre är siffran så hög som 50 procent. Fast dessa siffror faller för döva öron när medier och annonsörer diskuterar med varandra. För vem orkar egentligen ta tag i ett problem som är för stort att hantera. Då är det enklare att gå hem kl 17 och kolla på Netflix. Vad är det nu man säger på engelska “ignorance is bliss” eller något liknande.
Apple var först ut med att i media skryta att de nu faktiskt hjälper användare att förhindra spårningen. Men du ska veta att den ännu inte är påslagen i default-läge. Du måste gå in i dina inställningar och aktivera skyddet under menyn Integritetsskydd och sen Reklam. Det blir absolut spännande om Apple i nya iOS väljer att slå på skyddet som default.
Adblock Plus har hängt på trenden och lägger nu även till spårningsskydd från sociala medier. Adblock Plus har sedan tidigare spårningskydd, vilket gör mätningar med cookies svårare.