För bara två dagar sedan spred sig nyheten runt on i världen att Facebook lyckats blockera reklamblockerare som Adblock Plus. För bara några minuter sedan fick vi besked från skaparna av Adblock Plus att de lyckats gå runt Facebooks blockering och återigen tar bort annonserna som Facebook försöker visa.
Läs också: Så tänker Facebook kringgå reklamblockerarna
Med bara två rader kod, som användaren lägger in i appen, kommer Adblock Plus alltså att blockera annonserna på Facebook. Om användaren inte orkar uppdatera tillägget på egen hand gör det inget, för tillägget kommer att uppdateras automatiskt inom någon dag.
Så här skriver man i ett meddelande till Dagensanalys.se:
“Two days ago we broke it to you that Facebook had taken “the dark path,” and decided to start forcing ad-blocking users to see ads on its desktop site. We promised that the open source community would have a solution very soon, and, frankly, they’ve beaten even our own expectations. A new filter was added to the main EasyList about 15 minutes ago.
If you want to manually add the filter, here is the code you need:
facebook.com##DIV[id^=”
Update your filter lists now. If you don’t know how to do that, here is a tutorial. That’s it. Now just go to Facebook on your desktop, and things should go back to normal … or just wait for a day or so, then the filter list will be updated automatically.”
Det alltså bara två dagar för Adblock Plus att gå runt Facebooks bästa försök att lura reklamblockeraren och åter visa annonserna på sin sida. Att vara med i den här katt-och-råtta-leken kommer bara sluta i att reklamblockerarna blir allt mer sofistikerade. Förloraren kommer att vara mediet som försöker lura reklamblockerarna för att visa annonserna – både vad det gäller tid, utvecklingskostnad och arga användare.
När Facebook berättade för världen att de hittat en lösning som dödar reklamblockerarna var det många inom media som andades ut. Äntligen fanns det en lösning. Men bara två dagar senare är medierna som vill visa annonser tillbaka på ruta 1. Hur ska man som annonsberoende media överleva? Kommer Facebook nu att spärra användare som har Adblock Plus installerat?