Trots de senaste siffrorna från IAB om att användandet av Adblockers mattats av visar nu nya siffror från Adblock Plus själva att användandet bara flyttat till mobilen.
IAB gick nyligen ut och informerade om att användandet av adblockers nått en platå. Dock menar Adblock Plus att detta bara gäller datorer, medan användandet av adblockers för mobila enheter bara fortsätter att öka. De menar att användandet kommer landa på 20-30% av marknaden, en siffra som de ännu inte nått.
I England visar IABs mätning att adblocker-siffrorna ligger på 22 %, och att siffran inte ändrats nämnvärt sedan förra året. Men i en rapport från PageFair används adblockers på ca 615 miljoner enheter, och då är 62% av dessa mobila enheter.
Den snabbast växande marknaden för adblockers i mobilen är dock Asien och Stillahavsregionen, där användandet ökat med hela 40% under 2016. Ben Williams, COO på Adblock Plus, menar att vi snart kommer att se samma utveckling i Europa och Nordamerika.
Läs även: Börjar Adblock tappa fart? Vi har frågat företaget bakom tjänsten
Anledningen menar Williams är att reklam fortfarande kräver mycket data, och därför äter upp såväl dataplaner som batteri. Dessutom uppfattas fortfarande reklambudskap som störande. Båda dessa aspekter behöver annonsörer och reklammakare ta hänsyn till när allt mer surfande sker via en mobil.
Det finns flera möjliga lösningar, men huvudpoängen handlar fortfarande om relevans. Är ett reklambudskap relevant för användaren är sannolikheten mindre att adblockers installeras. Sedan är det klart att native annonsering, mindre filstorlekar och slimmad dataanvändning kommer snabba på processen mot en mer harmoniserad annonsmarknad. Men det första steget är för IAB att erkänna att det finns ett problem, och än så länge är adblockers lösningen för väldigt många användare.