Den populära Youtubestjärnan Pewdiepie skriver i ett blogginlägg om att adblockers är ett hot mot små Youtubekanaler.
I samband med att Youtube lanserar en ny betaltjänst – Youtube Red – så har ett av tjänstens dragplåster, ”Pewdiepie” (vars riktiga namn är Felix Kjellberg) riktat en kritisk röst mot så kallade Adblockers. Dessa tjänster blockerar exempelvis annonserna i filmklippen på den populära videotjänsten.
Läs mer: 5 miljoner användare” target=”_blank”>60 miljoner har installerat Adblock Plus – Skandinavien har 1, 5 miljoner användare
“Youtube Red” är en kanal där användare, för priset av några amerikanska dollar i månaden, ska få tillgång till ”tuben” utan reklam. Men internetprofilen ställer sig frågande till om användare tänker betala för något de redan får gratis när använder sig av reklamblockerare.
Över 40 procent av hans tittare använder sig av AdBlockers, vilket alltså innebär 40 procents förlorade intäkter.
Medan Pewdiepie själv är “helt okej med att du använder adblock när du tittar på mina videos” så är han ändå orolig för de mindre ”Youtubersarna”. Han skriver vidare att ”annonser är irriterande. Jag förstår det och jag är inte här för att klaga på det. Men för mindre kanaler, är den här siffran förödande.”
Youtube Red är för närvarande inte tillgängligt i Sverige – läs mer om tjänsten här.