Välkommen till Dagens Analys!

Adblock Fast försvinner från Google Play bara dagar efter lanseringen

Adblock Fast lanserades på Google Play den 29 januari. Igår tog Google bort Adblock Fast plugin till Android från sin App Store.

Samsung hade under helgen lagt till stöd för reklamblockerare via plugin till webbläsaren som de har förinstallerat på sina Android-telefoner. Adblock Fast var första valet för blockerande plugin på Samsungs webbläsare.

Adblock Fast var en gratis open source-lösning som fanns tillgänglig via Google Play.

Reklamblockering på mobila enheter ökar i popularitet tack vare att Apples iOS 9 nu har ett inbyggt stöd för reklamblockerare och det växer på Android. Samsung försöker nu att göra samma sak med sin Android-webbläsare som Apple har gjort.

Adblock Fast var den första leverantören som etablerade ett samarbete med Samsung, två andra ad-blockerande lösningar anslöt snabbt. Adblock Plus och Crystal finns även tillgängliga till Android, de finns för stunden fortfarande på Google Play.

Användarna kopplar på mobila reklamblockerare för att få en webbupplevelse, snabbare laddningstider, för att spara batteri och för att de inte vill dela användardata till annonsörer.

Reklamblockering är ett växande problem för publicister som hela tiden tvingas hitta på andra sätt för att generera intäkter när allt fler väljer att blockera annonser.