Många av oss som spelat de populära ”Call of Duty”- spelen vet redan att Activision kan leverera spännande berättelser. Nu kan det bli film och TV av dessa och andra populära speltitlar.
Activision Blizzard, som är företagets hela namn sedan Blizzard köpte anrika Activision 2008, har ett brett spelregister att plocka från. Activision är ett spelföretag med lång historia, och förutom det populära Call of Duty, så har man 1980-talsklassiker som ”Kaboom!” i sin portfolio.
Företaget satsar hårt på att stärka sin ställning på spelmarknaden, och har exempelvis i veckan köpt det svenskrelaterade företaget King, ansvarigt för mobilappsundret ”Candy Crush Saga”. Affären gick för hisnande 5.9 miljarder dollar, cirka 50 miljarder kronor. Nu fortsätter man att bredda sin intressesfär, genom en nystartad avdelning för film och TV. Inom denna satsning tänker företaget se över möjligheterna att satsa på allt från traditionell TV-media till mer onlinebaserade lösningar.
Läs mer: Activision Blizzard köper King – skaparna av Candy Crush – för 50 miljarder kronor
Det redan nämnda ”Call of Duty” planeras redan bli till film och eventuellt en TV-serie, och ”Skylanders” (spelet där barn kan föra över sina riktiga leksaker till spelet) kommer bli företagets första TV-satsning.