Acast lanserar köpplats för annonsörer

Idag lanserar Acast nya erbjudandet Acast Marketplace – en köpplats för podcastannonsering globalt. Acast Marketplace ger annonsörer automatiserad tillgång till några av världens största poddar, kreatörer och lyssnare – på vilken podcastplattform som helst.

Förra året ökade spenderingen från Acasts annonsörer med 90%, vilket motsvarar SEK 380M globalt. Samma år ökade antalet unika varumärken och annonsörer i Acasts nätverk med 65% och idag arbetar Acast med över 1500 varumärken globalt.

Lanseringen av Acast Marketplace möjliggör för Acast att effektivt kunna tillgodose annonsörernas behov och erbjuda branschens säkraste sätt att köpa podcast. Genom Acast Marketplace får varumärken tillgång till tre primära produkter:

Annonser

Ger räckvidd och storskalig exponering som även kan köpas programmatiskt genom Acasts automatiserade plattform. Med hjälp av Acasts dynamiska annonsteknik kan annonsörer nå kan rätt målgrupp, på rätt sätt, vid rätt tidpunkt – så många gånger de vill.

Sponsorskap

Podcastprofilen använder sin unika röst för att förmedla ett varumärkes budskap på ett äkta sätt.

Branded content

Tillåter annonsörer att komma lyssnaren ännu närmare, genom att nå ut med sitt budskap i dedikerade avsnitt hos redan befintliga poddar eller skapa en helt ny poddserie.

Med Acast Marketplace kan annonsörer känna sig helt trygga då hela erbjudandet följer GDPR. Dessutom kommer annonsörer fortsätta att få tillgång till branschens bästa insikter då Acast är det enda podcastbolaget som har blivit certifierad enligt IABs fyra riktlinjer för global mätning.

Lanseringen av Acast Marketplace är ett betydande steg för oss då vi sammanför allt vi kan erbjuda annonsörer – under ett och samma tak och sätter standarden för resten av branschen. Vi har spenderat de senaste fem åren med att förstå och utbilda marknaden kring hur podcastannonsering fungerar – bland annat genom att påvisa hur bra ljudannonsering ska låta gentemot kreatörer och varumärken, samt förstå vad lyssnaren är mest mottaglig för. Inget annat podcastbolag erbjuder samma räckvidd, global skalbarhet eller nivå av erfarenhet, på alla världens plattformar och appar, som vi gör, säger Johanna Turner, försäljningsdirektör på Acast

Acast Marketplace kommer att fortsätta att utvecklas under 2020 – med nya innovationer inom tech, utveckling inom artificiell intelligens, fortsatt utforskning av röstigenkänning och mycket mer.