Enligt ny forskning från USA och Storbritannien har 9 av 10 varumärken svårt att välja rätt plattformar och teknologi för att engagera sina kunder.
Den enorma mängden av digitala kanaler, plattformar och teknologi gör att 89% av beslutsfattare på marknadsföringsavdelningarna är förvirrade och har svårt att navigera sig fram till bästa lösning. Det visar studien 2018 State of Branding Report utförd av holländska företaget Bynder.
Datan kommer från 504 beslutsfattare som jobbar med marknadsföring på företag i USA och Storbritannien. Studien visade bland annat att kundupplevelsen är den högsta prioriteringen för dessa företag under 2018, något som kan uppnås med vassa verktyg och plattformar. Att bestämma vilka verktyg och plattformar som bör användas blir dock allt svårare på grund av den enorma mängden alternativ på marknaden.
Övriga resultat från studien:
- 40% av beslutsfattare kommer investera i röstassistans (såsom Siri) under 2018.
- 53% kommer anställa tekniska talanger såsom erfarna designers och utvecklare
- 79% anser att sociala och kulturella frågor kommer spela en stor roll i deras marknadsföring under året.