Enligt analysföretaget McGuffin kan hela 72 procent av alla intervjuade användare tänka sig att betala för att använda appar som Youtube.
För att få svar tillfrågades män och kvinnor i åldrarna 18 till 71 år.
Undersökningen syftade till att ta reda på hur mycket vi internetanvändare kan tänka oss att betala för populära gratisappar, om de nu skulle börja kosta pengar. Och det finns i det här scenariot inga andra gratisalternativ.
För att fortsättningsvis få tillgång till Youtube är alltså 72 procent beredda att betala 40 kronor i månaden. 78 procent skulle kunna tänka sig att betala 35 kronor för Google Maps. Ja, tänk hur mycket du själv skulle kunna betala i månaden för att få behålla Google Maps. Gissar att det är en hel del.
78 procent av millennials skulle betala för Instagram. Och de fem apparna som man är mest villig att betala för är; Facebook, Facebook Messenger, Venmo, Instagram och Twitter.
När man analyserade resultaten och sedan jämförde med hur mycket annonspengar dessa appar tjänar skulle faktiskt samtliga tjäna mer per år om de började ta betalt. Men säg inte det här till Facebook & Co.
Här kan du se en lista över alla appar och hur mycket användarna kan tänka sig att betala.
Så vem har nytta av den här informationen?
Ja, alla apputvecklare som fegar ur och inte vågar ta betalt. Uppenbarligen finns det en betalningsvilja om tjänsten är bra nog.