9 tips hur du ökar din försäljning med marketing automation

Marketing automation är ordet på alla digitala marknadsförares läppar. Men hur det egentligen fungerar är det knappt någon som vet, förutom några specialister.

Som modernt företag måste du samla in prenumeranter eller leads, men hur gör du det bäst? Du vet också att du måste lägga in all kundinformation i ett kundsystem, men det tar ju tid och ditt nyhetsbrev måste ju ut.

Ingen har tid med detta men ändå måste det göras. Så frågan som återstår hur gör man för att enkelt få alla dessa program att samarbeta?

Svaret är marketing automation. Företag som använder det får +451% fler köpklara leads, inte dåligt!

Det bästa av allt är att marketing automation ofta låter läskigare än vad det behöver vara, och många gånger innebär det bara att du sätter sig ned och bestämmer dig för en arbetsprocess som du sedan automatiserar.

I slutändan handlar det mycket om att skapa flöden och processer som gör det du tidigare gjort manuellt. Saker som att lägga in kundinformation i ditt CRM.

Detta gör att du slipper oroa dig så mycket för ditt arbete och det gör även din verksamhet väldigt mycket mer effektiv eftersom en automatisk process aldrig glömmer att skicka ut mail eller lägga in information.

Du kan göra det hur krångligt du vill, eller hur lätt du vill.

Som ett exempel kan du samla in leads och ta dem genom en e-postsekvens som är skapad bara för att sälja.

Samtidigt kan du – helt automatiskt – flytta dem genom ditt kundsystem eller din säljtunnel baserat på hur intresserade de verkar – då har säljarna koll på vad du gör och det är det vi på Triggerbee kallar för Marketing Automation.

Framgångsrika e-handlare och digitala marknadsplatser anpassar budskapen efter var mottagaren befinner sig i kundresan.

För att göra det enklare så har vi här några tips om hur du kan använda marketing automation för att få ut så mycket som möjligt av det.

E-postmarknadsföring är en av grundstenarna inom Marketing Automation och det är även det som gör att marketing automation fungerar så bra som det gör.

Tips #1: Segmentera

Det är otroligt viktigt att segmentera din e-postlista när den väl börjar växa.

Du behöver inte tusentals adresser för att du ska kunna tjäna pengar, utan du kan få bra resultat även med små listor som har runt 100 prenumeranter.

Ju mer information du kräver av dina prenumeranter/leads vid registreringstillfället, desto större chans är det att de köper något av dig senare.

De flesta e-posttjänster låter dig segmentera dina listor baserat på den information du har samlat in från varje prenumerant.  

Du kan dela upp dina prenumeranter baserat på:

  • Språk
  • Bostadsort
  • Optin-källa
  • Köphistorik (om någon t.ex har handlat jackor, byxor, tröjor, etc)
  • Bransch (konsulter vill ofta kommunicera olika beroende på om företagen de jobbar med är i B2B eller B2B-sektorn)
  • Yrkestitel
  • etc, etc…

Du kan även dela in dina prenumeranter automatiskt baserat på hur dina besökare beter sig på din sajt om du vill vara väldigt avancerad.

Med vår tjänst Triggerbee kan du enkelt koppla in ditt e-postsystem och göra en djupare segmentering och automatisera olika händelser baserat på hur dina besökare beter sig på din sajt.

Rätt meddelande till rätt person säljer mer och blir mer relevant än bara vanliga nyhetsbrev som ingen är intresserad av ändå. Dela upp din målgrupp så gott det går, och få ut så mycket information som möjligt av dina prenumeranter, så ofta du kan.

Tips #2: Våga vara personlig och sluta använd bilder i mailen

Många gånger skickar företag ut nyhetsbrev som är väldigt opersonliga, och de använder mallar som ser ganska tråkiga ut.

Vi får ofta frågan:

“Vi har provat X olika e-postmallar och vi har provat att skicka ut mail vid olika tidpunkter, men vi får inte så bra respons. Hur gör vi? Alla säger att e-post fungerar, men jag vet inte…”

Vårt svar:

“Vilken mall du använder eller vilken tidpunkt du skickar ut på är inte så viktigt som att du segmentera målgruppen rätt och att berättar något som berör dem, något de bryr sig om”.

Om du använder en mall med för många bilder eller länkar så distraherar det från budskapet du vill nå ut med.

Ett mail i ren textform är personligt, och känns inte lika “spammigt” som ett vanligt nyhetsbrev. Det låter dig att gå från en generell kommunikation till en personligt konversation.

Många är rädda för att bli för personliga med sina prenumeranter, men så länge du inte får personen att känna sig förföljd eller övervakad så kommer du snarare att stå ut från mängden.

Tips #3: Spåra allting

Om du inte spårar vad du håller på med, oavsett om det är konverteringar, köp eller andra mål, så finns det andra saker du kan spåra.

Vet du inte vad som händer så vet du inte heller vad du kan förbättra i framtiden.

Spårning är nyckeln till effektiv e-postmarknadsföring och framförallt nyckeln till att lyckas med marknadsföring rent generellt.

Genom att spåra vad som händer kan du få reda på:

  • Vad dina besökare är mest intresserad av
  • Vad som distraherar dina besökare från att kontakta dig
  • Hur du kan förbättra din kommunikation
  • Vad de egentligen vill ha

Tips #4: Ta vara på välkomstmailet.

Ditt välkomstmail har störst chans att bli öppnat och är även din chans till ett gott första intryck.

Välkomstmailet är det mail som presenterar era värderingar, sätter upp rätt förväntningar och ger en bra utgångspunkt i ert förhållande mellan kund och företag.

Ibland är det första mailet en orderbekräftelse och ibland är det ett rent och skärt välkomstmail.

Om du vill göra ett extra gott intryck kan du t.ex ge bort en rabattkod, eller kanske ytterligare värdefull information – en e-bok, en onlinekurs eller kanske en video.

Tips #5: Rubriken avgör

Statistiken visar att över 44% av e-postanvändare öppnar sina mail enbart baserat på vad som står i ämnesraden. Baserat på denna fakta är ämnesraden otroligt viktig, men även avsändaren spelar stor roll.

Om dina prenumeranter är vana att få ett mail ifrån “felix@triggerbee.com” så kommer du antagligen halvera öppningsfrekvensen om de plötsligt får ett mail från “nyhetsbrev@triggerbee.com”.

Att få ett mail från ett riktigt namn är därför viktigare än man tror, och det etablerar även den personliga kontakten som så få företag har.

Riktigt korta rubriker, de med 2 – 3 ord brukar fungera riktigt bra. Dels känns det mer personligt, och det räcker för att höja öppningsfrekvensen en aning.

Tips #6: Fokusera alltid på att bygga upp en större e-postlista

En e-postlista som du aktivt skickar ut nyhetsbrev till minskar med ca 25% varje år, och det är något du måste ta hänsyn till.

Ett effektivt sätt att bygga upp din e-postlista är att lägga till några bonustips i ett blogginlägg, men som man endast får ta del av om man lämnar ifrån sig sin e-postadress.

Detta passar perfekt om du marknadsför dig på sociala medier, t.ex LinkedIn, Instagram, Twitter, etc. Här hittar du ett exempel av hur vi har gjort detta.

Tips #7 – Använd “Re:” och “Fwd:” i rubriken

Om du väljer att arbeta med e-postmarknadsföring bör du även lära dig att arbeta med det på ett effektivt sätt.

För att e-postmarknadsföring verkligen ska bli effektivt så vill du att så många som möjligt öppnar dina utskick.

Ett tips är att använda “Re:” eller “Fwd:” när du verkligen vill att någon ska öppna ditt mail och läsa innehållet.

Om du vet att någon inte öppnade ditt förra nyhetsbrev kan du t.ex använda “Re:” så ser det ut som att du bara tagit upp tråden igen.

Det är ett litet knep vi använder ganska mycket och det ger extremt bra resultat.

Tips #8 – Skapa en automatisk e-postslinga

När någon väljer att prenumerera på ditt nyhetsbrev så förväntar sig den personen att få något omedelbart – ett välkomstmail eller en bekräftelse på att man är registrerad för uppkommande nyheter.  

Nya prenumeranter och personer är som mest motiverade att både öppna dina mail och lära sig nya saker under den första perioden så var inte rädd för att skicka ut många matnyttiga mail.

Om du skapar och sätter upp en automatisk slinga som lär dem något nytt varje vecka så kommer dina prenumeranter att älska dig. Dessutom slipper du manuellt sitta och göra nya nyhetsbrev vid varje tillfälle – utan du får mycket gratis engagemang på köpet!

Tips #9 – Våga sälj

Oavsett om du säljer tjänster eller produkter så är försäljning något du behöver. E-post tar inte bort det från dina dagliga uppgifter, men det kan förenkla processen en hel del.

Många vill inte köpa tjänster eller produkter via e-post, men det är oftast för att mailet känns generiskt, tråkigt och opersonligt.

Men, om du kan bli riktigt personlig och ge ut relevanta erbjudanden, med beskrivningar som tilltalar personen som läser mailet, så har du goda chanser att lyckas.

Då återstår bara en sak: Våga sälj!

Felix Langlet

Head of Inbound Marketing på Triggerbee