Välkommen till Dagens Analys!

Heta tips till en digital framgång med hjälp av sökmotoroptimering

Den viktigaste och enklaste vägen till digital framgång – sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering, SEO Search Engine Optimization som på svenska även kallas för organiskt sök, hjälper dig att få besökarna till just din kära webbplats (istället för konkurrentens) när de är ute efter olika produkter och tjänster.

Att optimera sina sökträffar är ett mycket enkelt sätt att finnas tillgänglig för kunderna i köpprocessen, eller att helt enkelt finnas till hands när människor vill hitta det som finns på just din webbplats.

Vad letar sökmotorernas spindlar efter då? Hur kan du då bygga upp din webbplats på ett sätt som kommer att göra besökarna positiva till dig när hittar dig på Google, Bing och andra sökmotorer? Eller kanske ännu viktigare, hur kan SEO göra jobbet åt dig att bli mer lönsam?

Hoppar du över grunderna för din webbplats och istället lägger all din tid och resurser på sociala medier utan att ha städat upp på din webbplats, är det som att hoppa över tandborstningen och duschen på morgonen och bara ta en raggardusch och kladda på lite parfym ovanpå all skit och hoppas att ingen känner att det luktar illa.

Vad är då syftet med SEO?

Syftet med SEO är att:
• Skapa en bra och sömlös användarupplevelse hela vägen från sökmotor till din webbplats och rätt sida i den.
• Din webbplats skall kommunicera med sökmotorer på ett sätt så att de kan rekommendera just din webbplats för relevanta sökningar.

# 1. Att bygga en bra webbplats är som att bygga ett hus
Alla dina länkar, betalt sök och sociala medier fungerar som en snygg dekor och inredning. Men det är innehållet och informationen som du har på hemsidan som är grunden. Utan en stabil grund är det ingen mening att måla och dekorera eftersom du ändå måste göra om allt igen.

# 2. Vad letar sökmotorerna efter
Sökmotorer vill göra sitt jobb så bra som möjligt åt användarna genom att hänvisa till webbplatser och innehåll som är mest relevant för vad de söker.

Hur bestämer sökmotorerna vad som är relevant?
• Innehållet: Detta bestäms av rubricering, texten på sidan, samt titlar och etiketter, beskrivningar samt META-data.
• Prestanda: Hur snabb är din webbplats, fungerar den på alla typer av plattformar och i alla olika sorters webbläsare?
• Unikitet: Har din webbplats tillräckligt med eget unikt innehåll som de kan länka till, eller använder din webbplats andra hemsidor för att referera och citera till ditt innehåll?
• Utseende: Hur ser din webbplats ut? Är den lätt att navigera på? Är den säker och stabil? Har den en hög avvisningsfrekvens?

# 3. Vad sökmotorerna inte vill ha
Sökrobotar har bara en viss mängd datalagring, så om du gör skumma länkningar och försöker lura dem, då är chansen stor att du kommer att skada dig själv genom fultrafik.

Det som sökmotorer inte vill ha är:
• Nyckelord, om du bara gödslar med olika sökord på dina sidor.
• Köpta länkar: Genom att köpa länkar kommer du tyvärr inte långt när du vill optimera din hemsida för SEO.
• En dålig användarupplevelse. Gör det enkelt för användaren att hitta runt på din sida. Har du för många annonser och gör det för svårt för användarna att hitta det innehåll som de letar efter, då kommer du bara att öka din avvisningsfrekvens. Om du vet att din avvisningsfrekvens är hög kommer du förlora trafik till en annan konkurrerande webbplats. Om avvisningsfrekvensen är högre än 80 procent  är risken stor att något är fel på din sida, eller så har du helt enkelt lyckats locka fel besökare.

# 4. Ha koll på dina digitala mål
Även om detta är ganska uppenbart tenderar många att glömma bort att både definera och fokusera på målet.

Några enkla frågor som du bör fundera på:
• Vad är en bra konvertering för dig?
• Vill du bara ha mycket sidvisningar?
• Vill du bara ha relevanta träffar?

# 5. Glöm inte att Optimera hemsidan för flera digitala kanaler
Strategi är nyckelordet för en lyckad digital framgång. Den bör även omfatta andra digitala plattformar. Du måste alltså ta fram en kanaloberoende webboptimering.

Några flerkanalsplattformar:
• Facebook
• Twitter
• Linkedin
• E-post

PS! Glöm inte bort att skapa bra och relevant content som är optimerat för sök

Att genomgående ha konsekventa sökordsfraser på alla dessa plattformar kommer du att hjälpa din digitala strategi och och utbilda dina kunder och anhängare att använda de fraser som du optimerar din trafik för.

# 6. Var konsekvent med ditt domännamn
Rätt domännamn är viktigt för din totala webbnärvaro. Bästa praxis på detta är när du använder en underkatalog med rotdomän (exempel.se/Dagensanalys.se) kontra underdomän (Dagensanalys.se/exempel.se).

Det här bör här tänka på:
• Var konsekvent med dina domäner: Om du exempelvis skriver in www.Dagensanlys.se trots att ditt officiella namn är Dagensanlys.se utan ”www” i början och du inte vill omdirigera trafiken till www.Dagensanalys.se resulterar det i att sökmotorernas spindlar ser två olika webbplatser. Detta är inte effektivt för din totala SEO strategi eftersom det kommer att späda på dina inkommande länkar när externa webbplatser länkar både till www.Dagensanlys.se och Dagensanlys.se.
• Gamla domäner är bättre än nya då de har upparbetat sökbarhet, men om du ska köpa en gammal domän bör du kolla upp den gamla ägaren så det inte varit något fuffens med domänen som kan ställa till det för din digitala strategi.
• Använd nyckelord i dina URL:er. Med nyckelord kommer du att kunna rangordna träffarna på din domän.

# 7. Fokusera på metadata
Innehållet på din webbplats bör ha etiketter och metabeskrivningar.
• Etiketter som sökord ignoreras ganska ofta av sökmotorerna, men om du fortfarande använder dem, se till att de är specifika och korrekt formaterade samt relevanta till ämnet så att du inte får många studsar som skadar din SEO strategi.
• Dina etiketter med beskrivning ska vara unika och även kommunicera med den sida du optimerar till. Att duplicera etiketterna från en sida till en annan bara för att driva trafik kommer troligtvis inte leda till framgång. Titeletiketter bör helst vara unika för den sidan som besökaren vill komma till, förutsatt att du inte har flera sidor som hör ihop då kan de ha samma etikett.

# Sammanfattning
Du bör tänka på att SEO-optimera din hemsida kontinuerligt och se till att det sökbara överensstämmer med innehållet på den, allt annat kommer att straffa sig i längden.

Hoppar du över grunderna i ditt SEO-arbete kommer din sökmotoroptimering sluta i en enda röra och hindra dig från att maximera trafiken till din webbplats.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.