Nära nio av tio (85 procent) anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och tre av fyra (73) anser att telefonförsäljning borde vara olagligt.
Det visar en ny undersökning genomförd av Norstat på uppdrag av Tibber. Nu vill elbolaget få ett slut på försäljningsmetoden som man anser vara påträngande och lanserar därför ett upprop med ambitionen att förbjuda telefonförsäljning i Sverige.
Hur är det möjligt att vi år 2020 fortfarande använder en metod som i bästa fall är irriterande och som i värsta fall skapar allvarliga ekonomiska problem för människor? Telefonförsäljning skapar tillitsproblem för hela vår bransch. El är dessutom något som vi alla är beroende av – och det får inte utnyttjas. Vår förhoppning är att andra i branschen går samman med oss för att förbjuda telefonförsäljning, en gång för alla, säger Edgeir Vårdal Aksnes, VD på Tibber.
I uppropet som kallas för #Slutaringa uppmanar Tibber konsumenter att skriva under en namninsamling om att förbjuda telefonförsäljning, som under våren kommer lämnas in till Sveriges konsumentminister.
Om du håller med ska du klicka här och gå med i uppropet.
Eller skaffa ett hemligt nummer, eller bara inte svara om det är ett okänt nummer som ringer, men tänk om det är lotteriinspektionen som ringer för att du har vunnit – ångest.
Behöver du content eller hjälp med att skriva texter? Vi på Karlssons Textbyrå kan hjälpa dig. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ditt företag.