Ett nyhetsbrev kan vara bra att använda sig av inom många olika branscher, inom företagande och även inom utbildning. I utskicket kan du berätta om nyheter inom området som är viktiga att ta del av, och för att hålla de inblandade informerade om läget. Men det kanske inte är så lätt att veta hur ett sådant utskick ska formuleras och designas rent grafiskt, för att det ska bli så bra som möjligt.
Vem är läsaren?
När du skapar ett nyhetsbrev så är det viktigt att du tänker på vem som ska läsa detta. Det finns många mallar för hur du kan lägga upp informationen och designen. Gör en sökning på exempelvis nyhetsbrev mall om du känner att du behöver en sådan för detta ändamål. Om du är företagare är det ganska viktigt att informera dina kunder om vad du faktiskt gör och vad som är på gång.
Rutin för utskick
Det är viktigt att du hittar en rutin för hur du ska göra dina olika utskick oavsett om det gäller nyhetsbrev, Facebookinlägg eller e-postmarknadsföring. Du ska kanske inte skicka ut alla dessa på en gång, utan istället bestämma vissa dagar då du gör de specifika utskicken. Exempelvis varannan vecka nyhetsbrev och varje måndag ett Facebookinlägg. Det kan vara bra att kunderna vet vad de kan förvänta sig av dig och när nyhetsbreven brukar komma.
Stick ut ur mängden
När du marknadsför dig själv eller ditt företag kan det vara bra att skapa nyhetsbrev som sticker ut och som ser lite annorlunda ut. Det är viktigt att komma med något nytt som kunden kanske inte sett tidigare, eller som helt enkelt drar ögonen till sig. Detta kan du göra genom att använda dig av speciella men professionella bilder och typsnitt. Du ska alltid ha med någon bild i nyhetsbrevet, annars blir det alldeles för tråkigt.
Följ trender – här är några tips
Här kan du läsa tips för 2018 års nyhetsbrev. Du ska inte ha med för mycket text och information i brevet, och du ska växla text med bilder. Tänk på vem du skickar ditt nyhetsbrev till, så att människor som inte direkt berörs blir spammade. Fånga uppmärksamheten tidigt i brevet, då de flesta får många mejl och inte läser allt som hamnar i inkorgen. Sälj inte bara dina produkter, utan se till att få med nödvändig och intressant information.
Design – anpassa för mobilen
Använd de mallar som finns på internet för nyhetsbrev eller ladda ner ett program för detta. Det kan underlätta när du ska skapa ett mejl som är strukturerat. Se till så att den mall du använder är mobilkompatibel. De flesta skummar sina mejl på datorn idag.
Innehåll är superviktigt
Välj ut informationen noga och tänk inte bara på att sälja. Det måste vara intressant och framförallt relevant. Undvik att fylla på med massa onödigt och håll det kort och koncist. Tid är pengar för många och du vill att de läser ditt budskap.
Använd inte samma information i ditt nyhetsbrev som på Facebook eller andra plattformar. Du kan testa dig fram och tveka inte på att göra det. Gör provutskick, kolla med vänner och bekanta. Feedbacken kan vara avgörande för om du lyckas nå dina läsare.
Artikel är skriven av:
Elsa Johansson