Årets 6 mest prioriterade digitala fokusområden – Adobe 2016 Digital Trends

Adobe har tillfrågat 7000 marknadsförare i hela världen om vad de kommer att prioritera i deras marknadsföring i år. Vi har listat de sex viktigaste områdena.

#1. På första plats och högst upp på dagordningen för alla företagen för att nå digital framgång ligger ”Targeting and personalisation” där 31 procent säger att en riktad och personanpassad kommunikation är högsta prioritet i år.

#2. På andra plats har vi ”Content optimisation” det vill säga att optimera innehållet till användarna, som 29 procent har sagt att de kommer att prioritera.

#3. På tredje plats kommer ”Social media engagement” att skapa engagemang via sin sociala mediemarknadsföring, 25 procent har svarat att det är prioriterat.

#4. På fjärde plats landar ”Multichannel campaign management” 24 procent har svarat att de kommer att prioritera att få ihop marknadsföringen i flera kanaler.

#5. På femte plats hamnar ”Brand building/viral marketing” 23 procent säger att de kommer prioritera att bygga varumärke via viral marknadsföring.

#6. På sjätte plats finner vi ”Conversion rate optimisation” var femte, 19 procent, säger att de kommer prioritera konvertering i år.

Några kommentar från deltagare i studien

“Our internal culture is outdated. We live in a modern, dynamic, digital world, but our corporate culture lacks room for innovation and 360-degree feedback between executive team, management and other staff.”

“The organisation needs to adopt a customer- focused culture. The biggest challenge is getting other members of the organisation on board with what we are doing.”

“We need to create a culture where we can fail fast. We need to always be thinking through a digital lens.”

Hur ser det ut på ert företag, vilka är era prioriterade digitala områden i år?

Vill ni ta del av hela rapporten hittar ni den här: Digitala trender för 2016