6 av 10 delar utan att ha läst artikeln

Ibland kan man misstänka det – och nu verkar det finnas underlägg för misstanken enligt en ny studie. Fler än hälften av dem som delar en nyhetsartikel på sociala medier har inte läst innehållet! Samtidigt visar studien på hur sociala medier är ungas främsta nyhetskälla idag.

Den fjärde juni så testade forskningsmagasinet The Science Post att lägga upp en artikel på fejjan med titeln Study: 70 percent of Facebook users only read the headline of science stories before commenting.” Kruxet var att man, ironiskt nog, utöver ingressen bara hade en massa meningslöst innehåll i artikeln – ändå delades denna hela 46 000 gånger!

Forskare från Columbia University and the French National Institute menar i en ny studie på att detta inte är något undantag, utan snarare regel. De studerade 2.8 miljoner delningar på Twitter, och det visade sig att hela 59 procent av de delade artiklarna aldrig hade blivit klickade på, skriver bland annat The Daily Mail.

Arnaud Legout, som varit med om att författa studien säger att “folk hellre delar artiklar än att läsa dem”. Han fortsätter: “Detta är typiskt för modern informationskonsumtion” och tillägger att “människor skapar sig en åsikt baserat på en sammanfattning, eller en sammanfattning av sammanfattningar, utan att anstränga sig för att gå mer på djupet”.

Forskarna kan inte ge ett rakt svar på varför det är så, men varnar för att dessa delningar har en mycket stor påverkan på kulturella och politiska agendor världen över. Och det är klart – visst riskerar vi att få färre djupodlade artiklar, och mer svart-vita analyser av händelser när publicister jagar fler klick, för att på så sätt generera mer pengar från fler delningar.

Studien visar samtidigt också att sociala medier nu är störst bland unga som den främsta nyhetskällan, något vi rapporterat om tidigare i fallet med amerikanska användare.

Läs mer: Sociala medier tar över som den främsta nyhetskällan

Visst är detta något som är viktigt att hålla koll på, såväl för publicister som annonsörer. För de sistnämnda kan det vara värt att hålla koll på styrkan i en stark rubrik och bra sammanfattning av innehållet för att skapa delningar.

För publicisterna måste man lära sig att balansera innehåll mot sammanfattningar, och inte falla i fällan med utarmade analyser och “clickbaits”.

Behöver du hjälp med att föra en digital kampanj på sociala medier? Klicka här.