55 procent säger att de inte får se relevanta annonsbudskap

I en studie med 1.000 konsumenter får vi reda på hur de förhåller sig till all reklam. Studien visar bland annat att 55 procent anser att reklam inte är relevant för dem.

Studien har genomförts av Kantar i Storbritannien och heter “Dimensions“.

77 procent säger att de får se samma annons om och om igen samtidigt som 55 procent säger att annonserna de får se inte är relevanta. 53 procent säger att de har reklamblindhet och 38 procent ogillar reklam.

Trots dessa mardrömssiffror säger 57 procent av konsumenterna i studien att marknadsförare har blivit bättre på att kommunicera med dem, jämfört med tidigare. Men siffran sjunker då den förra året var 59 procent. Har marknadsförare blivit lata? Varför saknas kreativitet?

Kan det vara så att marknadsförare idag förlitar sig för mycket på tekniken, en teknik som ännu inte är helt mogen.

“Marketers are exhibiting some scepticism of the role of digital in the media supply chain, with some of the big players going as far as moving advertising spend away from such platforms due to a lack of transparency. At the same time, we continue to see pessimistic headlines around the future of traditional advertising,” Richard Poustie från Kantar.