En ny studie visar på att den uppkopplade, digitala konsumenten tvärtom från vad många kanske tror faktiskt vill att företag ska använda tillgänglig data kring deras konsumentvanor. Man förväntar sig intelligent och skräddarsytt innehåll, som är unik för just en själv.
Studien, “State of the Connected Customer,” från Salesforce går igenom svar från över 7 000 deltagare från hela världen, inklusive konsumenter och företagskunder.
Enligt resultaten så förväntar sig över 7 000 konsumenter att företag ska förstå deras “unika behov och förväntningar”, vilket alltså pekar på att man inte har något emot att data används för att leverera svaren på dessa behov.
Samma studie visar också att många av de nya verktygen som finns tillgängliga för marknadsförarna idag (som mobilappar, molntjänster och AI) oftast ger bättre resultat. Exempelvis så är det 10 gånger troligare att de marknadsförare som har bäst resultat använder sig av prediktiva data och “webbpersonalisering”.
Läs mer: Mark Zuckerbergs Facebook vill läsa våra tankar
Så länge man inte gör något som kan uppfattas som alltför påträngande när det kommer till den personliga sfären så verkar alltså konsumenter förvänta sig att man använder personlig data för bättre reklam.