5 vassa argument om varför sociala medier är digital PR

Facebook är världens största mediekanal. Vem hanterar sociala mediestrategin på ditt företag? Är det marknadsavdelningen, PR-avdelningen eller är det någon annan?
Om era inlägg tas om hand av kommunikationsavdelningen är ni på det klara. Om det är ert försäljnings- och marknadsföringsteam som har hand om sociala medier och ser det som en ny kanal för att kunna trycka ut era erbjudanden på marknaden. Då skall ni kanske ompröva er digitala sociala mediestrategi?
Här kommer 5 vassa argument om varför sociala medier är digital PR
1. Både PR och sociala medier handlar om tvåvägskommunikation med dem som är intresserade av er och era produkter och tjänster. Marknadsföring historiskt sett är en enkelriktad interaktion till kunderna. Man har traditionellt skickat ut ett budskap till sina kunder eller konsumenter för att sälja sin produkt eller tjänst. Vad marknadsförare inte vana vid är en helt okontrollerad konversation, det är vad sociala medier egentligen är. Du kan styra vad du vill säga i din tweet eller post, men du kan inte styra de offentliga svaren som följer efter att du har publicerat. PR proffsen är utbildade för att interagera med intressenter, kunder och marknaden, inte på att bara skicka ut meddelanden utan att faktiskt respondera på svaren. De grundläggande funktionerna i sociala medier är just kommunikation, därmed en slags digital PR aktivitet.
2. PR proffs är utbildade på att svara och hantera frågor, både positiv och negativ respons. Oavsett om det är journalister, kunder, anställda eller investerare på marknaden. Kommunikatörerna har ramar för hur man ska svara på frågor, ge beröm eller bemöta kritik. Sociala medier hamnar i kris när kritik och frågor lämnas obesvarade. Det sker än i dag att en del företag underskattar kraften i sociala nätverk. Att ignorera en fråga eller kritik på sociala medier i det digitala med ”inga kommentarer” (lika med katastrof i PR världen). PR proffs vet hur man hanterar situationer som skulle kunna eskalera, och därför de bör vara de ansvariga för sociala kommunikationen på företaget.
3. PR ansvariga har vana att göra stora saker med en liten budget. Sociala medier tar mycket tid, men kräver ofta en liten eller ingen budget alls. Denna situation hanterar PR avdelningar dagligen. Kommunikatörer kan göra en stor inverkan utan en massa pengar för att stödja det och utnyttja relationer för att styra allmänhetens uppfattning. Helt annorlunda än marknadsförare, som är vana vid att ha klart mycket större budgetar.
4. Sociala medier används för att utveckla relationer av alla slag, vissa företag har lagt ut sin kundtjänst på sociala medier med goda resultat. Det är vad PR avdelningar arbetar med dagligen, kommunicera med grupper av människor som är viktiga för företaget. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat… listan är lång vilken kanal skall man välja? Alla dessa är alla förlängningar av traditionella relationsskapande plattformar som nu har tagit en digital form. Det är en miljö där kommunikatörer är bekväma med för att skapa långsiktiga relationer.
5. På sociala medier vill folk inte ha reklam, de vill ha engagemang. När människor interagerar med ett företag på sociala medier, vill de inte prata med företagen, de vill prata med människorna bakom företaget. Vi kan inte alla vara #storföretaget, att man är personlig är mycket viktigare på sociala medier och detta kan kommunikatörer hantera mycket bra. Vad företaget säger på sociala medier måste vara äkta med personliga kommentarer, inte corporate bullshit.

”Den bästa modellen för sociala medier är att se det som en kommunikationskanal, inte en reklamkanal. Därav är det mer en PR funktion än en marknadsföringsfunktion, det bästa är om det ligger hos kommunikationsavdelningen, med stöd av marknadsföring och kundservice”

– Sociala media är företagets röst på marknaden och måste vara i enhetligt med alla andra insatser från marknadsavdelningen.
Vem äger sociala medier på ditt företag?